O tom, že by určité svetové veľkomestá mohli v budúcnosti zakázať vstup vozidiel s naftovými motormi na ich územie, sme vás už informovali. Vcelku ambiciózny nápad sa však mal naplniť až za niekoľko rokov. Spolkový správny súd v Lipsku však rozhodol inak. Mestá v Nemecku budú môcť v rámci boja proti znečisťovaniu ovzdušia zakázať autám s naftovým motorom vjazd na ich územie. Toto rozhodnutie tak prekvapivo uzrelo svetlo sveta dnes a vrhá tak nový tieň na tento druh áut s naftovým, alebo ak chcete, dieslovým, pohonom.
Súd zamietol odvolanie sa dvoch nemeckých spolkových štátov, a to konkrétne Severné Porýnie-Vestfálsko a Bádensko-Württembersko, proti verdiktu nižších krajinských súdov, ktoré zákaz pôvodne podporili ako najvhodnejší na zlepšenie kvality ovzdušia a zdravia obyvateľstva.
Rozhodnutie sa tak týka najmä miest Stuttgart a Düsseldorf, no časom môževšak viesť k podobným obmedzeniam pre majiteľov dieselových áut aj v ďalších mestách.
Diesel na ústupe
Autá s naftovými motormi patria medzi najrozšírenejšie typy áut na svete, aj keď za posledných 20 rokov zaznamenali citeľný úpadok, o čo sa postarali hlavne kauzy okolo falšovania testov emisných kontrol, nadmerné znečisťovanie a v istej miere aj stále populárnejšie ekologické formy pohonov. Do popredia sa tak dostal zaužívaný benzín, ktorý nie je až tak nebezpečný pre životné prostredie, keďže jeho emisie sú niekoľkokrát nižšie, ako v porovnaní s naftou. Samozrejme, aj vďaka priekopníkom zelenej energie, ElonoviMuskovi, a ďalším automobilkám, ktoré medzi svoje modely zaradili elektromobily, sa éra spaľovacích motorov pomaly, ale iste blíži ku koncu. Čo potvrdil aj utorkový súd v Lipsku.
Auto ostane dnes doma
Viete si však predstaviť, znamená takýto zákaz dieslov v praxi? Tak vám to trošku priblížime. V prvom rade by to znamenalo, že milióny vodičov takýchto áut budú musieť v určitých dňoch nechať svoje autá doma. Samozrejme, to by mohlo mať nepriaznivé dôsledky pre celý nemecký automobilový sektor, ktorý je do veľkej miery závislý práve od vozidiel s naftovým pohonom. Nemecké svetové automobilky ako Volkswagen, Audi či Mercedes by tak boli nútené vyradiť so svojej ponuky dieslové motory, čo by dozaista ovplyvnilo ich výnosy, čo by mohlo mať za následok mierne prepustenie určitého počtu zamestnancov a zaradenie nových benzínových modelov do svojho portfólia. Určite by sa rozšíril aj výber elektromobilov a hybridov.
Emisná kauza
Naftové autá sa dostali do nepriaznivého svetla po tom, ako koncom roka 2015 vypukla aféra nemeckej automobilky Volkswagen so zavádzaním pri emisných testoch. Tá následne priznala, že problematický softvér sa týka približne 11 miliónov áut koncernu, z toho väčšiny v Európe. Okrem toho sa ukázalo, že podobné podvody pri testoch emisií naftových vozidiel robili aj ďalšie firmy. V istej miere sa dokonca priznala aj automobilka Audi. Práve to má značný vplyv na to, že sa začala životnosť dieslov prehodnocovať. Planétu a prostredie si skrátka treba chrániť.
Čo to znamená pre Slovensko?
Zatiaľ sme svedkami takýchto rozhodnutí len v Nemecku, no na rad by sa mali dostať aj iné veľkomestá ako Londýn, Paríž, Amsterdam a podobne. Zaiste sa však bude jednať o dlhšiu dobu a takýchto zákazov by sme sa mali dočkať až do pár rokov. Na Slovensku si samozrejme počkáme ešte o niečo dlhšie. Aktuálne však zákaz dieslov iniciuje Nemecko, čo by malo priaznivo vplývať na predajnosť ojazdených dieslových áut a ich cenu. Práve to by mohlo Slovákom vyhovovať, keďže podľa prieskumu z minulých rokov je práve dovoz ojazdených áut z Nemecka jedným z najrozšírenejších predajov ojazdených áut na Slovensku. Tak čo, uvítali by ste úplný zákaz autám s naftovými motormi? Alebo máte na to iný názor?