Oplatia sa celoročné pneumatiky?
Celoročné pneumatiky sa vyskytujú na trhu už nejaký ten čas a sú akýmsi kompromisom medzi sezónnymi plášťami. Pneumatiky je tak možné využívať počas všetkých ročných období, vďaka čomu odpadá starosť kúpy a prezúvania zimných či letných pneumatík. Sú však celoročné pneumatiky viac na osoh alebo je lepšie zainvestovať do sezónneho prezutia? Najnovšie testy ukázali, aké sú ich výhody a riziká.
Vyhnete sa servisom a nepríjemnému prezúvaniu
Samozrejme, práve táto výhoda je tá rozhodujúca, ktorá ovplyvní majiteľov áut najviac. S celoročnými pneumatikami nebudete musieť prezúvať pneumatiky a vyhnete sa tak otravnému čakaniu v servisoch. Prezúvanie však nie je taká nepríjemná vec. Ak patríte k šikovnejším majiteľom automobilov, sezónne pneumatiky si dokážete prezuť za necelé 2 hodinky. Pre menej zdatných ostáva návšteva servisu. Ak si však prezutie nenecháte na poslednú chvíľu, môžete sa vyhnúť nepríjemnému čakaniu. Rozhodne sú však celoročné pneumatiky pohodlnejšie.
Na leto aj na zimu
Žiaľ, toto až taká pravda nie je. Celoročné pneumatiky je síce možné využívať počas celého roka, avšak nie na cestách so súvislou snehovou pokrývkou. Je totiž fyzikálne nemožné, aby jedna zmes pneumatiky mala ideálne vlastnosti vo všetkých teplotách. Sezónne pneumatiky sú navrhnuté tak, aby mali ideálne vlastnosti v určitých sezónnych podmienkach. S celoročnými pneumatikami však jazdíte celý rok na tých istých pneumatikách, bez ohľadu na to či je -15°C alebo 35°C. Podobne je to aj so vzorkou. Tá pomáha k lepšej priľnavosti, odvodu vody, záberu na rôznych povrchoch a podobne. Každá pneumatika je tak navrhnutá do špecifických podmienok, v ktorých dokáže podať najlepší výkon. To sa však o celoročných pneumatikách povedať nedá.
Jedna sada pneumatík je lacnejšia ako dve
Žiaľ, ani toto nie jepravda. Aj keď sa to tak na prvý pohľad môže zdať. Rozdiel medzi celoročnými a sezónnymi pneumatikami nie je až tak veľký, keďže celoročné pneumatiky sú o niečo drahšie. Ak tak kúpite napríklad celoročné pneumatiky MichelinCrossClimate, ktoré v 16“ rozmere stoja cca 140 €, znamená to, že za celú sadu pneumatík zaplatíte 560€.
Ak si však ako letné pneumatiky vyberiete napríklad Pirelli, ktoré stoja okolo 80 €, za 4 pneumatiky zaplatíte 320€. V prípade zimných pneumatík siahnete tiež po Pirelli, keď jedna pneumatika vyjde tiež cca na 80 €. To znamená, že za osem pneumatík zaplatíte 640 €. Áno, je to viac, ako pri celoročných pneumatikách. To však nie je všetko!
Čo nájazd kilometrov? Ten je v prípade štandardných celoročných pneumatík okolo 28 000 km. Klasická letná pneumatika sa však dokáže dostať až na 40 000 km a zimná na 20 000 km. To však ešte stále nie je všetko. Na Slovensku platí zákon, pri ktorom plynie povinnosť používať počas zimy pneumatiky s dezénom hlbším ako 3mm. To je však stále dostatočná hĺbka na to, aby ste mohli legálne jazdiť s pneumatikami počas roka. Znamená to tak, že ak sa vaše celoročné pneumatiky počas roka opotrebujú a napríklad v Novembri zistíte, že je hĺbka dezénu pod 3 mm, budete nútení kúpiť nové pneumatiky. Aj keď s nimi môžete ešte jazdiť počas leta. To pri vyššie uvedených cenách znamená, že aj keď započítate cenu za prezutie v pneuservise, tak sa úspora pohybuje v stovkách eur. To si však veľa majiteľov áut neuvedomuje.
Ktoré celoročné pneumatiky sú tie naj?
Keďže o celoročné pneumatiky je stále dostatočný záujem, výrobcovia sa predbiehajú, aby podali svojím zákazníkom pneumatiky s čo najlepšími vlastnosťami. Zopár najpredávanejších pneumatík nedávno otestovali popredné európske autokluby – nemecký ADAC, rakúsky ÖAMTC a švajčiarsky TCS. Tie otestovali 7 najpredávanejších celoročných pneumatík.
Najlepšie výsledky dosiahol MichelinCrossClimate a hoci na snehu vykázal určité slabiny, len tento model splnil podľa expertov reklamný popis výrobcu, ktorý plášť označuje ako „letnú pneumatiku so zimnými vlastnosťami“.Najväčšie ťažkosti plášťa sa prejavili pri brzdení s ABS a čiastočne aj v bočnej stabilite. Na druhej strane je Michelin najúspornejším a najodolnejším modelom v teste.
Naopak, najhoršie sa v teste umiestnili pneumatiky HankookKinergy 4S H740. Na snehu a na ľade je Hankook porovnateľný s odporúčanými zimnými plášťami, tým sa však všetky podobnosti končia. Na suchom povrchu zlyhal pri hodnotení jazdnej stability. Na mokrom povrchu však pneumatika úplne pohorela a skončila s najhoršou možnou bodovou známkou.