ElonMusk to myslí s automobilmi na elektrinu naozaj vážne, čo potvrdil aj nedávnym predstavením novinky, ktorou potešil oko nejedného vodiča kamiónu – spoločnosť Tesla totiž predstavila prvý čisto elektrický kamión. Novinka nesie názov s označením Semi a pýši sa hneď niekoľkými skvelými vlastnosťami, na ktoré pri elektromobiloch nie sme zvyknutí, ako je napríklad vysoký dojazd, až 800 kilometrov. Čo nie je veľa, čo sa týka kamiónu, avšak nezabudnite, že hovoríme o elektrickom kamióne, ktorý jazdí čisto ekologicky. Ako tak môžeme pozorovať, ekologický trend už začína pomaly útočiť aj na kamiónovú dopravu, ktorá je spomedzi všetkých druhov dopravy azda najrozšírenejšia.

Letiaca guľka

Na prvý pohľad vás dozaista zaujme dizajn. Ten sa nepatrne líši od typického konceptu kamiónu a prináša akúsi nadčasovosť a dojem futuristických technológií, takže už na prvý pohľad je vám jasné, že ide o elektrickú novinku. Dizajn tak samozrejme nie je náhoda. Ako povedal sám Musk, dizajn by mal svojim vzhľadom  evokovať guľku zo zbrane. Navyše má vcelku ergonomické tvary s nízkym odporom vzduchu, čo opäť pozitívne vplýva nie len na jazdné vlastnosti, ale i spotrebu a dojazd.

Poháňaný silou elektriny

Kamión je vybavený až štvoricou samostatných elektromotorov na zadných nápravách. V prípade poruchy hoc aj dvoch motorov, Semi stále dokážu poháňať dva ďalšie. Podľa našich informácií by mali elektromotory podávať výkon až 1 000 koní, vďaka čomu by mala mať TeslaSemi nadpriemerné jazdné parametre. Ako napríklad zrýchlenie z 0 na 100 km/h za5,2 sekundy bez nákladu, alebo za 20,7 sekundy v prípade plného naloženia. Maximálna hmotnosť nákladu je pritom niečo vyše 36 ton. S dojazdom vyše 800 km je, alebo skôr bude, TeslaSemi jednotkou medzi elektrickými kamiónmi.

Asistenčné systémy či dokonca autopilot

Samozrejme, ako sme už pri novinkách zvyknutí, pribudne kopa asistenčných systémov, ktoré majú dopomôcť k bezpečnejšej jazde. Novinka tak bude vybavená asistenčnými systémami pre vodiča, funkciou EnhancedAutopilot, ale aj ochranou pred únosom vozidla, detekciou mŕtvych uhlov či systému pre flotily. Práve spomínaný EnhancedAutopilot má byť vylepšením oproti súčasnému Autopilotu. Ponúkne dokonca automatické núdzové brzdenie či automatické varovanie pred vybočením z jazdného pruhu. Čoskoro sa tak možno dočkáme aj plne autonómneho kamiónu, avšak to je ešte ďaleka budúcnosť. Samozrejme, nové asistenčné systémy s radosťou vítame.

Nabitie a dojazd

Novinka sa má nabiť na 640 km jazdy za 30 minút. Nebude na to slúžiť klasická Supercharger nabíjačka, ale nový typ nabíjačky označovaný ako Megacherger. Tie by mali byť umiestnené nielen v staniciach Superchargrov, ale aj pri nakladacích a vykladacích staniciach, kde kamión aj tak musí istý čas stáť. Ako sme si tak mohli všimnúť, nabíjanie elektro-batérií sa čoraz viac urýchľuje, čoho dôkazom je aj táto novinka.

Vodič v centri diania

Špeciálnou kategóriou kamiónu je jeho kabína. Práve v nej trávi vodič najviac času a tomu ju aj návrhári v Tesle prispôsobili. Sedadlo s vodičom je netypicky umiestnené v strede kabíny. Vlastne, dá sa povedať, že všetko v nej je sústredené na vodiča. Za sedadlom vodiča môžeme nájsť ešte jedno núdzové sedadlo, no na kamióne Semiaj tak niečo chýba. Možno ste si to už všimli, no Semi nemá spätné zrkadlá. Ako to? Po stranách volantu je totiž dvojica obrovských displejov, na ktorých sa prehráva záznam z kamier, ktoré sú umiestnené na zadnej a bočných stranách kamióna. Tie sa následne správajú ako spätné zrkadlá. A aby bol vodič ešte viac ochránený v prípade nárazu, kamión je vybavený pancierovaným čelným sklom. Veď ako sa hovorí – bezpečnosť nadovšetko.

Ak vás článok zaujal a chceli by ste kamión vlastniť, sklameme vás. TeslaSemi sa totiž začne vyrábať až v roku 2019 a cena ešte nie je známa. Ako sme však zvyknutý, novinka nebude najlacnejšia.

 

Od admin

Pridaj komentár