nakladne-vozidlo

Kamionistov v nákladnej doprave nepribúda

Nákladnú, ale i cestnú osobnú dopravu trápi poslednou dobou nedostatok vodičov. Kamionistov na cestách vôbec nepribúda, a tak by sa mali vykonať určité opatrenia, aby sa táto nelichotivá štatistika zmenila. Pomôcť by tak mohlo napríklad zníženie vekovej hranice  na 18 a 21 rokov.

Podľa slov prezidenta združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia, Pavla Jančoviča ,chýba v doprave približne 1200 vodičov. Mali by sa tak vykonať určité opatrenia, ktoré by pomohli tento nepriaznivý deficit napraviť.

„Medzi vodičmi je hlboký nedostatok. To neplatí len u slovenských dopravcov, to platí aj v okolitých krajinách,“ opísal Jančovič na tlačovej konferencii v Bratislave. Členovia združenia by tak podľa jeho slov okamžite vedeli umiestniť 1200 autobusárov alebo kamionistov.„Pretože dnes nerozvíjame spoločnosti, držíme počty áut na určitom limite, lebo nemáme dostatok vodičov. V prípade dostatku vodičov by sme rozširovali vozový park, pretože hospodárstvo relatívne funguje a priestor na zamestnávanie tu je,“ dodal Jančovič.

Toto číslo je však len minimálny počet. Pokojne by sa však podľa neho uplatnilo aj päťtisíc vodičov. Problémom však môže byť menší nezáujem o toto povolanie zo strany mladých ľudí. Byť kamionistom či iným dopravcov je úplne odlišné povolanie, ako ostatné. Keď ste napríklad pekár, svoju časť roboty si odrobíte a po 8 či 12 hodinovej pracovnej dobe sa môžete vrátiť späť domov. To u vodičov kamiónov neplatí. Odlúčenie od domova, zvlášť pri dlhších trasách, je aj niekoľko dní či týždňov.

Nedostatok vodičov súvisí podľa združenia aj s minimálnym vekom, kedy je možné začať jazdiť ako vodič kamióna a autobusu. Momentálne môžu vodiči kamiónov jazdiť od 21 rokov a vodiči autobusov od 24 rokov.

Čo na to Česmad?

Česmad Slovakia by preto uvítalo zmenu. Navrhujú, aby mohli na domácom trhu  vodiči kamiónov jazdiť od 18 rokov a vodiči autobusov od 21 rokov. Podľa viceprezidenta združenia Petra Sádovského umožňuje takéto zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu aj európska legislatíva, a takto to na Slovensku fungovalo aj v minulosti.

„Verím, že sa nám podarí zmeniť tieto vekové hranice, aby sme boli konkurencieschopní nielen doma, ale aj v zahraničí,“ dodal Sádovský. Takýto znížený vek pre vodičov totiž podľa neho platí napríklad aj vo všetkých ostatných krajinách V4.

Dopravcom by takýto krok podľa združenia umožnil podchytiť vodičov skôr, a nie až vo veku 21 rokov, pretože za tri roky od ukončenia školy sa už zamestnajú v inom sektore. S takýmto návrhom podľa Jančoviča súhlasí aj ministerstvo dopravy. Kompetenciu na úpravu zákona má však podľa neho ministerstvo vnútra. Rokovania s týmto rezortom však podľa neho naznačujú, že problémy by nemali nastať a predpokladá, že zmena by sa mohla zaviesť do praxe.

Jedná podmienka by tu však zavedená musela byť, a to že by do veku 19rokov musel byť pri takomto vodičovi ešte druhý vodič, ktorý by sedel vedľa. Česmad v tom prekážku nevidí a verí, že pri najnovšej úprave zákona o cestnej premávke sa zmena presadí. Avšak nastáva otázka, či takáto zmena naozaj pomôže zvýšiť kapacity vodičov, keďže budú potrebný na začiatku dvaja, čo veľmi výhodné pre zamestnávateľov nie je. Hoci by si takto mohli zamestnávatelia odchytiť nových vodičov už v mladom veku. Všetko však ukáže čas. Veríme, že sa situácia v radách kamionistov zlepší.

Zdroj: TASR

Od admin

Pridaj komentár